De Indische Nederlander

De Indische Nederlander

De Indische Nederlander is nooit echt als een minderheidsgroep erkent. Het was een zwijgzame groep die vooral hun best deed om te integreren. Bij mij thuis werd bijvoorbeeld nooit Maleis gesproken.

Voor de eerste groepen was het leven in het koude Nederland moeilijk en vaak kwetsend. Over de oorlog en Indie werd niet of heel weinig gesproken.

Krampachtig probeerde men toch Indische gewoonten in stand te houden. Pitjit is daar een voorbeeld van. Daarnaast had je de Pasar Malams, de grootste was in Den Haag. Later verschenen de Indische Kumpulans en dansavonden met Indo-Rock. Thuis draaide mijn vader geregeld Krontjongmuziek en er was altijd wel een reden om lekker Indisch te eten.

Door de komst van de Indo’s kwam ook de pitjit naar Nederland. In de Indische cultuur was de behoefte groot om in familieverband en met andere Indo’s onder elkaar te zijn en aan elkaar te zitten. Het kroelen vind ik ook echt iets Indisch. De lucht van obat madjan, tijgerbalsem, kajeputi-olie en dampo schrapend over de rug met een munt, tegen kou en spierpijn verspreidde een doordringende geur in huis wat vertrouwd en warm aandeed.

Interview met George Rosendahl

Modurator Piet Zevenbergen hield een interview voor Radio Rijswijk met George Rosendahl. Het interview werd uitgezonden in een programma voor Indische Nederlanders.

George Rosendahl vertelde over zijn werk, zijn visie en motivatie. Met name werd over sensitiviteit gesproken.

Daarnaast kwam het onderwerp, ” Leven in de wereld als dubbelbloed”, aan bod. In het interview werd de Indische Nederlander als voorbeeld genomen.

Klik hier om het interview te beluisteren

Mijn kinderen zijn al de derde generatie Indo’s. Inmiddels zijn er ook al vierde generatie Indo s. De ulekan, de botol tjebok en de guling zegt hun helemaal niets meer. In de wc hangt een handdouche en in de keuken staan kant en klaar kruidenpasta s. Als ik expres met een accent praat, zeggen ze; Je praat nou net als oma.

Door de sterke behoefte van andere bevolkingsgroepen in Nederland  om hun eigen cultuur te behouden en openlijk te leven met trots over hun afkomst, krijgen jonge Indo’s steeds meer belangstelling om hun eigen roots te onderzoeken en te beleven.

In de praktijk van Aliran Gairah komen geregeld Indische Nederlanders, ook jonge mensen, voor een massage of therapeutische sessies. Vaak wordt dan gesproken over het Indisch zijn en Pitjit. Ik kende deze vorm van masseren uit mijn jeugd, waar familie leden elkaar deze massage gaven.

Met mijn achtergrond vond ik dat deze massage vorm ook in mijn praktijk thuishoort.

Met het aanbieden van pitjit massage op verschillende plekken in Nederland  wordt een deel van onze Indische cultuur nog behouden.

George: Een dubbelbloed.

Het kenmerk in mijn werk is de versmelting tussen het oosterse en het westerse. De kennis, de filosofie en leefwijze. Zeker mensen met dubbelbloed met zowel Aziatische als westerse genen begrijpen dat je niet op een been kunt lopen, dat je beiden nodig hebt om een compleet leven te kunnen leiden. Als je het Aziatische stuk in jou ontkent, dan ontken je een belangrijk stuk van jouw essentie, dan zeg je eigenlijk, ik ben niet goed, want ik ben niet 100% westers. Mijn mening is dat je 100% Aziatisch bent en 100% westers, want je bent een dubbelbloed. Van beide werelden heb je alles mee gekregen en het is aan jou wat je wilt of kunt gebruiken. Het feit is in ieder geval dat je alles mag gebruiken.

Fragment uit het interview met George Rosendahl

© Copyright - Alirangairah